وکیل سیدامامی: دو تن از متهمان پرونده فعالان محیط زیست آزاد شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از پیام درفشان، وکیل مدافع شماری از فعالان محیط‌‌ زیستی بازداشت شده، خبر داد که دو تن از بازداشت‌شدگان با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.
آقای
 درفشان این موضوع را روز دوشنبه در گفتگویی با خبرنگار ایسنا مطرح کرده و بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته است که خبر آزادی این دو فعال محیط زیست را در تماسی با خانواده آنها شنیده است. در بهمن و اسفندماه پارسال، با بازداشت هفت نفر از فعالان محیط زیست، پروژه‌ای کلید خورد که در پی آن شمار دیگری از فعالان زیست محیطی، یکی پس از دیگری بازداشت شدند.


سام رجبی، هومن جو کار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، مرتضی آریان نژاد، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی از جمله فعالان بازداشت شده در سال ۹۶ به شمار میروند.



دامنه بازداشت‌ها تا اردیبهشت‌ماه امسال نیز دامنه یافت به طوریکه، آذر صداقتی یکی از فعالان محیط زیست در اینستاگرام شخصی خود از بازداشت حدود ۴۰ نفر از افراد محلی، فعالان محیط‌زیست و دو نفر از محیطبانان بندرلنگه در استان هرمزگان خبر داد. پس از آن مژگان جمشیدی، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست و از فعالان این حوزه، در توئیتر خود، مجموع شمار فعلان محیط زیستی بازداشت شده را ۵۵ تن اعلام کرد. در  گزارش روز دوشنبه خبرگزاری ایسنا هم به نقل از پیام درفشان، وکیل مدافع شماری از فعالان محیط‌‌ زیستی، عنوان شده که ۲۰ نفر دیگر از فعالان محیط‌ زیست نیز در جنوب ایران بازداشت شده اند. با این حال مشخص نیست این گروه در شمار فعالان محیط زیستی هستند که پیشتر بازداشت شده‌اند یا گزارش ایسنا به بازداشت گروه تازه‌ای از فعالان محیط زیست اشاره دارد. همچنین از آنجا که نام و نشانی بازداشت‌شدگان و دلایل بازداشت آنها روشن نیست و از سویی دیگر خانواده این بازداشت‌شدگان تمایلی به گفت‌ وگو و اطلاع رسانی درباره وضعیت آنان ندارند یا از این بابت تحت فشار دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی هستند، مشخص نیست چه تعداد از این افراد آزاد شده‌اند و در حال حاضر چه شماری از فعالان محیط زیست، همچنان در بازداشت به سر میبرند. شماری از بازداشت شدگان زمستان پارسال، از مسئولان و همکاران موسسه «حیات وحش پارسیان» بودند و شماری دیگر از آنها با موسسه «حافظان طبیعت لاوردین» همکاری داشتند.  دو هفته پس از بازداشت کاووس سیدامامی شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیر موسسه حیات وحش میراث پارسیان، به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده  است. 










نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

غزل مثنوی: گیرم گلاب ناب شما اصل قمصر است....