حمایت جمعی از مستندسازان از فعالان محیط زیست بازداشت شده.

بیشتر از یک سال از بازداشت جمعی از فعالان و دلسوزان محیط زیست کشور می‌گذرد. فعالینی که هنوز مشخص نیست چرا و به چه جرمی در زندان و تحت شکنجه هستند.

بهمن سال گذشته 8 نفر از این فعالان شامل امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی بازداشت شدند و دکتر کاووس سیدامامی در زندان به طرز مشکوکی جان باخت یا بهتر است بگوییم به قتل رسید.

روز گذشته شماری از مستندسازان ایرانی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ایران به «بی‌گناهی» این ۸ فعال محیط زیست بازداشت‌شده شهادت دادند و خواستار رسیدگی «عادلانه و شفاف» به پرونده آنان شدند.

در متن نامه آمده است:
«این افراد بیشتر عمر خود را به روشنگری و افزایش حساسیت‌ها نسبت به محیط زیست در خطر ایران و نجات حیات وحش کشورمان پرداخته‌اند، از جمله حافظان اصلی یوزپلنگ آسیایی که به نماد و سمبل محیط زیستی ایران بدل شده، بوده اند و هیچ اغراق نیست که بگوییم اگر یوزپلنگ آسیایی هنوز در دشتهای ایران نفس می کشد، ثمره‌ همت همین گروه کوچک بوده است.»

امضا کنندگان این نامه افزودند: «

حسن نیت و خدمات این مردان و زنان طی سال‌های گذشته به محیط زیست این سرزمین بر بسیاری از ما مستندسازان پوشیده نیست. آنها بارها دست بسیاری از ما را گرفته اند و به اعماق کویرها و دشت‌های کشور برده اند و سر دوربین‌های ما را به سمت مشکلات و دغدغه‌های مغفول محیط زیست میهنمان چرخانده اند. اما حالا متهم به جرمی شده اند که آخرین اتهام باور کردنی برای آنها بود، جاسوسی و خیانت به میهن، اتهام افساد فی الارض برای کسانی که هرکس می شناسدشان جز آبادانی در این ارض از آنها سراغ ندارد. در حالی که وزیر اطلاعات، رئیس سازمان محیط زیست، هیات چهار نفره‌ رئیس جمهوری و برخی دیگر از مسئولان دولت و نمایندگان مجلس و بسیاری از وکلا و فعالان محیط زیست ایران و جهان با بیانیه‌ها و مصاحبه‌های متعدد به اتهامات تردید وارد می کنند یا رسما از بی گناهی این افراد می گویند و هر روز به جمع شاهدان بی‌گناهی آنها افزوده می شود.»

آنان در ادامه این نامه نوشته اند:

«درخواست ما از شما دادرسی شفاف، عادلانه و برگزاری دادگاه علنی، اعطای حق انتخاب آزادانه‌ وکیل به متهمان، برخورداری وکلا از حق صحبت و ارتباط کامل با موکلان و اطلاع دقیق از پرونده و اتهامات وارده و رسیدگی فوری، عادلانه و شفاف به روند و دلایل بازداشت‌ها و فرایند بازجویی‌هاست.»

این نامه را 160 نفر از مستندسازان امضا کرده اند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

غزل مثنوی: گیرم گلاب ناب شما اصل قمصر است....