مالچ‌پاشی برای مقابله با ریزگرد راه‌کاری موقتی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سید راضی نوری، نماینده شوش گفته: «نهال‌کاری و مالچ‌پاشی ممکن است به صورت موقت بتواند مشکل ریزگردها را درمان کند ولی راه حل اصلی و اساسی این است که آب در تالاب‌ها رهاسازی شود
این نماینده مجلس می‌گوید دولت نیز این برآیند را دارد که راه‌حل‌های قبلی اثر چندانی نداشته است.
او گفته آزمایش‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ درصد ریزگردها منشأ داخلی دارد و برای مهار این کانون‌ها راهی جز رهاسازی آب به تالاب‌های خشک‌شده و جلوگیری از سدسازی‌های غیرکارشناسانه وجود ندارد.
انواع مالچ؛ مضرات و مزایا

دولت ایران هنوز نتوانسته بر سر استفاده از انواع مالچ به توافق برسد.
مالچ‌ها برای محافظت از خاک و جلوگیری از فرسایش خاک(عامل اصلی کانون‌ها گرد و غبار) استفاده می‌شوند. اما فعالان محیط زیست و متخصصات نگران اثرات این مواد هستند.
رایج ترین نوع مالچ در ایران مالچ نفتی است که از ۵۰ سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مالچ موجب از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود. بر اساس برخی گزارش‌ها مالچ نفتی می‌تواند عاملی برای بیماری های تنفسی باشد. سازمان جنگل‌‌ها و مراتع که عملیات بیابان‌زدایی به عنوان مجری مالچ‌پاشی و جنگل‌کاری در کانون‌های بحرانی گر دو غبار خوزستان را به عهده دارد، همچنان استفاده از این نوع مالچ را در دستور کار قرار داده است.
با این حال عبدالرضا شیرالی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری و همین‌طور مجری طرح مهار ریزگردها می‌گوید مالچ بیولوژیک که به‌تازگی از سوئیس وارد شده بهترین مالچ برای حفظ محیط‌ زیست است. به گفته این مقام مسئول طرح مهار ریزگردها با مالچ بیولوژیک پایه گیاهی دارد و از مالچ نفتی ارزان‌تر تمام می‌شود.
علاوه بر مالچ نفتی، مالچ معدنی نیز کاربرد دارد. اما استفاده از این نوع مالچ نیز می‌تواند به تغییر خصوصیات خاک بینجامد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

غزل مثنوی: گیرم گلاب ناب شما اصل قمصر است....